Premiere Trifesta

Geplaatst op: 02-02-2017

‘Trifesta’ laat geschiedenis drie muziekverenigingen herhalen

Première herkenningsmelodie Fanfare de Wieden

Giethoorn/Wanneperveen – Trifesta, het muziekstuk geschreven voor Fanfare de Wieden gaat op zaterdag 11 februari 2017 tijdens het jaarlijkse voorjaarsconcert in première in het Dorpshuis de Wanne te Wanneperveen. Componist Thom Zigterman heeft de drie verenigingen van Fanfare de Wieden samen laten komen in één muziekstuk. De première begint om 20.00 uur en de entree is gratis. Traditiegetrouw wordt het voorjaarsconcert samen met de slagwerkgroep gegeven, dit jaar met medewerking van het popkoor WannaBe uit Wanneperveen. Na afloop wordt er nageborreld met muziek van Willem Spans.

Fanfare de Wieden bestaat uit drie verenigingen: Giethoorns Fanfare, Crescendo en Onderling Genoegen. Een samenwerking die vraagt om een nieuwe herkenningsmelodie. “Wie straks naar het muziekstuk luistert, hoort drie herkenbare melodieën die elk horen bij één van de drie verenigingen. Zo is er de melodie ‘Fanfare’ die staat voor de Giethoorns Fanfare, ‘O mien Vene’, het volkslied van Wanneperveen dat bij Onderling Genoegen hoort én Psalm 150 dat bij Crescendo hoort”, vertelt dirigent Wilfred Grootenhuis.

Feestelijk muziekstuk
Componist Thom Zigterman vertelt enthousiast over het nieuwe muziekstuk. “Het muziekstuk heet Trifesta: ‘Tri’ van drie en ‘Festa’ staat voor feest. Het is een hommage aan de drie verenigingen. Het was de intentie om een feestelijk muziekstuk te maken. Al moet ik wel toegeven dat één deel in dit muziekstuk niet zo herkenbaar is. Dat heeft te maken met dat het hele traject om tot één vereniging te komen hard werken is. Maar in totaliteit is het vooral een stuk geworden met een positieve kijk naar de toekomst.”

Geschiedenis herhaalt zich
Het muziekstuk Trifesta laat de geschiedenis van de verenigingen herhalen. In Fanfare, de filmklassieker van Bert Haanstra uit 1958, speelden verschillende muzikanten uit Giethoorns Fanfare en Onderling Genoegen een rol. In de film staat een kibbelende fanfare centraal die twee muziekstukken samenbrengt tot één stuk. Trifesta brengt drie verenigingen samen, met een positieve blik op de toekomst.